Wednesday, April 2, 2008

Ikan oh ikan..hehehehe

hari nie saya kembali memasak..dah lama tak masak..selalu pE yang masak..honestly dier lagi pandai masak dari saya..dan dia rajin masak dari saya..tapi saya pun pandai masak jugak (hakikat yer)..=)

pE mengidam sup ikan hari ini..memandangkan rumah sewanya tiada peti ais, ikan yang dia tangkap kat Kohadang tu simpan dalam peti ais rumah sewa saya dan secara automatiknya saya yang akan masak ikan tu..(pE rules..huhuhuh)..ada dua ekor ikan..secara jujurnya (sekali lagi ) i thought those are kerapu only..and unlucky, they are not..=p

sepanjang hidup saya, ni lah first time saya masak sup ikan..my mum tak pernah ajar pon and saya pon tak pernah rasa nak mkn sup ikan..tp ari nie pE ngidam, so masaklah.. memandangkan dah lama tak masak, bahan2 asas pon dah abes..so, teman Ain makan and g beli brg skit..saya cari bunjut sup ikan seperti yg disarankan oleh pE..saya memang tak pernah masak sup ikan, sup ayam pernah lah..jadi, memang tak pandai and tak boleh byg pun mcm maner nak masak sup ni..tp, kat belakng bunjut tu ada resepi and cara masak..sy pon ikutlah..hahahah but not 100%..ikut cara wat sup ayam pon ada..=p

one thing made me confuse, kat bunjut tu tulis IKAN MERAH..tp yang saya dah siang and bersihkan IKAN KERAPU..as i mentioned earlier, i thought both are KERAPU..lagipon balut dalam surat khabar...so tak buka tgk lah..dah pelik dah..sup IKAN KERAPU ker?ok, tak pernah masak..so hentam sj lah..

kul 9..saya dah siap masak..g kat pE..amik dier..kitorang makan kat kampus..bil dier buka sup tu..dier buat muka pelik..dier tny...

pE: IKAN KERAPU ker ni?

me: aah..nape?

pE: laaaaaaaaaaa...kan suruh buat IKAN MERAH!!

me: wha???!! ada ker bgi IKAN MERAH??

hahahahaha..ok my fault..tak chek 2 2 ikan..and, pE masih kempunan..dia harapkan SUP IKAN MERAH..tapi saya dah termasak SUP IKAN KERAPU...dia ada gtau kat YM tapi saya tak baca..tp salah dia jugak sbb sy kol dia tak angkat sampai saya merajuk and masak ikut suka..heheheh

supposed:

IKAN KERAPU SWEET AND SOUR

SUP IKAN MERAH...

tp nmpknya kena terbalikkan resepi...

SORRY SAYANG..I'LL COOK BETTER NEXT TIME...

emmm..tp tadi sedapkan??siap tambah lagi...hehehehe
first try..leh dibanggakan...=)

3 comments:

Anonymous said...

Qyla.. Ade ek sup ikan? Ain xpnah dgr pn.. + xpnah mkn.. Hehe.. Ltak la resipi cni..=p

sHe said...

muka ikan kerapu mcm samseng..jadi
sup ikan samseng la..hehe..

qyla said...

Ain- duk sini baru tau wujudnyer sup ikan...T_T resepi????er...hahahaha
tak expert lah..cuba cari bunjut adabi sup IKAN MERAH...heheheh

she-aku rs nie la kot first time org wat sup IKAN KERAPU...hahahaha