Tuesday, April 29, 2008

10% lagi..

story later...
cuma nak tanya..
"apa perbezaan speed dengan velocity?"

AKU GOOGLE NANTI..

***********************************************

Terima kasih Pak Cik Luar Otak atas komen dan ingatan anda..aku hampir terlupa..=p

anyway..aku dah google..banyak definition nie..aku amik yang senang nak paham jer lah..

SPEED
Speed is a measurement of how fast an object is moving. Fast-moving objects can cover large distances in a small amount of time.

VELOCITY
Velocity is both the speed and the direction that a body is moving.


Faham tak kawan-kawan?

"Speed" kalau ikut kamus dwibahasa oxford ni, maksudnya kepantasan,kelajuan

"Velocity" merujuk pada kamus yang sama sebab kat rumah ni ada satu kamus sahaja bermaksud kelajuan,kecepatan.

hampir sama kan?
tapi, "speed" hanya merujuk kepada kepantasan sahaja tetapi tidak menunjukkan arah.
"velocity" adalah kedua-dua kepantasan dan arah pergerakan.

Soalan ni ditanya oleh Dr. Razak masa aku present Final Year Project tadi. Sadisnya, aku tak dapat jawab. Beliau suruh aku cari perbezaannya di rumah. Aku dah cari. Aku yakin dengan jawapan yang aku taip di atas.

Persoalan: patutkah aku email padanya aku dah tau apa perbezaan "speed" dan "velocity"?

Pesanan: sekiranya anda tidak puas hati, sila google sendiri..terima kasih.



2 comments:

Pakcik Luar Otak said...

Dah google? Suspen ni..

qyla said...

Dah Pak Cik..sila rujuk entri..terima kasih yer..=)